Qui som?

LA INICIATIVA

Neix un projecte que aplega les fundacions privades culturals de Barcelona per reivindicar la seva tasca en l’àmbit de les arts plàstiques i de la cultura.

La iniciativa vol posar l’accent en les particularitats de cada una de les fundacions que són imprescindibles alhora de contextualitzar el nostre present

El fons d’art de què pot gaudir una societat s’alimenta, en una part significativa, de l’esforç de persones individuals seduïdes pel fet artístic i de la passió del col·leccionista. Des d’aquest àmbit s’ha protegit, conservat i difós un patrimoni cabdal que ha acabat esdevenint capital de coneixement col·lectiu. D’empara a l’impuls institucional, el mecenatge privat ha fet més extensa la cartografia cultural d’un país, amb la construcció de narratives historiogràfiques inèdites, la visibilitat de sensibilitats amagades i la inclusió, a l’escenari del reconeixement, d’autors, tendències i categories artístiques de signe autònom.

La contribució duta a terme en els darrers 15 anys per les fundacions privades de Barcelona –algunes, de nova constitució, i d’altres, malauradament, ja desaparegudes–, és la història d’una societat civil compromesa amb el seu temps i el seu entorn. En aquest context, i amb el desig de sumar esforços, neix Fundacions en Obert; una iniciativa que aplega 8 fundacions de la ciutat que compten amb una col·lecció oberta al públic i que manifesten un desig comú d’apropament amb la ciutadania.

LES FUNDACIONS

Des d’aquest nou púlpit, l’activitat fundacional de Barcelona pretén escurçar la distància –una circumstància, no una condició inexorable– que la separa de la mirada de la ciutadania. Amb l’ànim, també, de fer cristal·litzar espais comuns per a la crítica, la reflexió i la vibració dels pensaments, Fundació de les Arts i els Artistes MEAM, Fundació Foto Colectània, Fundació Fran Daurel, Fundació Gaspar, Fundació Cultural Privada Rocamora, Fundació Suñol, Fundació Vila Casas i Fundació Setba s’obren al diàleg amb el públic per exposar el seu projecte cultural i eliminar, així, els obstacles que, sovint, voregen sobre les fundacions.

En aquest context, s’assumeix un compromís de col·laboració, gestat en diverses trobades que han tingut lloc al llarg d’aquest any, i posem en marxa un seguit d’activitats de foment i difusió de la cultura en un marc comú.

MEAM_Arts i ArtistesCOLECTANIAFRAN DAURELGASPARROCAMORASETBASUÑOLVILA CASAS